Alla inlägg under juni 2011

Av duktigaannika - 27 juni 2011 21:45

Virkade några rutor på mitt lapptäcke.

Det känns som det kommer ta år innan det är klart.

Ett "bra att ha"-arbete när man inte har något annat att virka eller sticka på.

 

Av duktigaannika - 26 juni 2011 07:54

Så här blev den.

Virkad converse i akrylgarn.

Jag ska virka ett par converse i tunnare garn.

Helst ull.

Jag vill virka ett par riktigt små som man kan ha på en nyckelring.

 


Av duktigaannika - 26 juni 2011 07:41

Virkade en baby converse i går.

Med akrylgarn.

Gillar inte akrylgarn.

Det är så stumt och plastigt.

Ska kolla i mina gömmor om jag har något tunt ullgarn.

Vit, svart och röd.


Här är länken till mönstret jag virkade efter:

baby converse

Av duktigaannika - 25 juni 2011 11:01

Jag har virkat klart armbandet.

Tolv sammanhängande kulor.

Garnet är Fabel berry dreams.

Virknål 2 mm.


Jag gjorde en "magisk ring" med 6 fasta maskor.

Varv 1: virka 2 fm i varje fm. ( = 12 fm)

Varv 2: virka 1 fm, 2 fm i nästa. Upprepa 5 gånger.  ( = 18 fm)

Varv 3-5: 1 fm i varje fm.

varv 6: virka 1 fm, virka ihop 2 fm. Upprepa 5 gånger.

Varv 7: virka ihop 2 fm. Upprepa 5 gånger.


Fyll med lite vadd.


Nu är första "kulan" klar.

Sen ökar man i nästa varv; 2 fm i varje fm, som varv 1 i beskrivningen.

Och fortsätter enligt beskrivningen.

Lätt som en plätt!

Och "kul"  ;)

 

Av duktigaannika - 24 juni 2011 06:39

En av kursledarna på skaparveckan gör "luftkonst" av ståltråd.

Hon gör en skulptur med en sammanhängande tråd.

Vi besökte kulturstugan en stund häromdagen.

Där hade hon ställt ut bla en skulptur som föreställde en man sittandes på huk.

Kul att se.


Jag provade lite att forma ståltråd.

Eller najtråd var det rättare sagt.

Formade med tänger.

Inte alls så lätt som det låter.

Det krävs lite styrka och man blir fort öm i händerna.

 

Av duktigaannika - 23 juni 2011 23:41

Det har varit en rolig och intensiv skaparvecka.

Många nya intryck.

Här är syns lite av det vi "pysslat" med i veckan.

 

Av duktigaannika - 23 juni 2011 07:27

Restgarner är bra.

Jag brukar testa nya idéer med restgarner.

Provade att virka små sammanhängande kulor/pärlor.

Ett armband blir det.

Virkade ett hårspänne också i samma garn; Fabel berry dreams.

 

Av duktigaannika - 22 juni 2011 22:22

Vi har "skapande verksamhet" på ungdomsgården den här veckan.

Så mycket roligt man kan göra.

Pärlor av papper.

Luftkonst av ståltråd.

Måla med akrylfärg.

Amigurumi, som jag handleder i.

Många nya tips och idéer.

Ack om man vore en konstnär:)

Ovido - Quiz & Flashcards