Alla inlägg den 21 april 2011

Av duktigaannika - 21 april 2011 12:34

Det syns inte att de är virkade.

De blev hårt tovade.

Och lurviga.

 

Av duktigaannika - 21 april 2011 10:25

På Syfestivalen för ett par år sedan köpte jag tvåtrådigt ull som är färgat i olika nyanser av rosa och lila.

Jag tänkte att det kan ju bli fint till ett par virkade korgar.

Jag lade upp 4 maskor med virknål 3,5 mm.

En smygmaska i första maskan så att en ring bildas.

12 stolpar i första varvet.

Sen ökade jag i varannan maska på andra varvet.

Ökade i var tredje på tredje varvet.

Fortsatte öka med en maska mer mellan ökningarna på varven tills jag hade ca 120 maskor.

Virkade sedan utan ökningar till jag fått lagom höjd.

Nu har jag lagt in korgarna i tvättmaskinen tillsamman med en gammal handduk.

Korgarna ska tovas.

Spännande!

Jag har aldrig tovat något virkat förut.

Fortsättning följer!

 

Ovido - Quiz & Flashcards