Alla inlägg den 13 februari 2012

Av duktigaannika - 13 februari 2012 13:20

Nu har jag tovat de nålbundna vantarna.


Jag vänder vantarna ut och in.

Tovar i ljummet vatten med såpa.

På en helt vanlig skärbräda.


Det tar ca 20 minuter.

Man ser när ullen blivit tovad.


Sedan vänder jag de tillbaka till rätsidan och torkar av dem med en frottéhandduk.

Sätter på mig vantarna och formar de efter mina händer.


Nu får de ligga och torka med lite hushållspapper i.



   

Av duktigaannika - 13 februari 2012 10:56

Det är på tiden att jag skriver om min favoritsjal.

Har stickat den många gånger.

Har givit bort till mina nära och kära.

Den är alltid lika populär.

En varm och god alpackasjal som är lagom stor.

Den senaste stickade jag för några veckor sedan.

En antracitgrå.

Här är den:

Den är stickad i alpackaull.

Till en början köpte jag alpacka från Grunnebo Garn.

Nu mer köper jag Drops Alpacka, Garnstudio.

250 gram står det att det går åt i mönstret.

Men det räcker inte.

300 gram köper jag alltid, 6 nystan alltså.


Mönstret finns i boken "Vantar, mössor, sockor & sjalar" av Anita Gunnars.

Ovido - Quiz & Flashcards