Alla inlägg den 27 februari 2012

Av duktigaannika - 27 februari 2012 12:25

Har stickat klart ett par herrsockor i Opalgarn.

Färg "Prinz Henry", 4006.


Bild:


 


I går kväll började jag på en ny sjalstickning.

Tänkte prova sticka en snood, eller tubsjal som det också kallas.

Jag satt länge och provade olika stickmönster.

Till slut bestämde jag mig för att sticka patentstickning.


Enkel patenstickning:

Patentstickning stickas alltid med framåt- och tillbakalöpande varv, aldrig runt.

Uppläggning: jämnt antal maskor.

Varv 1: kantmaska, * 1 omslag, lyft följande maska avigt, 1 rät maska. Upprepa från *, kantmaska.

Varv 2: kantmaska, * 1 omslag, lyft följande maska avigt, sticka ihop förra varvets omslag med den lyfta maskan till 1 rät maska. Upprepa från *, kantmaska.

Upprepa varv 2.


Jag lade upp 100 maskor.

På rundsticka.

Men det går lika bra med vanliga stickor.

Jag gillar rundstickor för det är mer skonsamt för axlarna då.

Tycker jag:)


Bild:


 

Ovido - Quiz & Flashcards